Nadenken en bewust bezig zijn met de customer journey van jouw meest ideale klant is enorm belangrijk.
Op elk moment tijdens dit proces dien je als bedrijf te denken om de juiste processen te organiseren tijdens elke fase (behoefte, oriëntatie, overweging, gebruik, levering, dienst naverkoop, …) ervan om zo contact te blijven houden met jouw klanten.
In functie van jouw klant, producten en/of diensten dien je jouw organisatie binnen jouw bedrijf op te zetten om de juiste accenten te kunnen leggen. Wat vind jouw klant belangrijk en hoe ga je deze dus bereiken en ook vasthouden?
Belangrijk dat je de juiste stappen onderneemt en beslissingen neemt op basis van data en niet door aannames.
- Welke klant wil je aantrekken met jouw aanbod? Voor deze klant dien je deze Customer Journey uit te stippelen.
- Bepaal vooraf wat je net wel en niet zal doen om jouw ideale klant aan te spreken zodanig dat het duidelijk is, zowel intern als extern.
- Je bepaalt de manier van jouw Customer Journey niet op basis van jouw structuur, vooral vanuit de wensen van de klant. Zo ga je klantgericht handelen. Uiteraard moet je dit kunnen bolwerken vanuit jouw organisatie en keuzes maken.
- Stakeholders: het is belangrijk om alle relevante stakeholders te betrekken zodat je draagvlak gaat creëren voor de Customer Journey.
- Continue verandering: de Customer Journey is geen vast gegeven, maar een continu proces wat steeds in verandering blijft en aangepast dient te worden ifv de veranderde verwachtingen van jouw klant in de tijd.
Klaar voor een nieuwe koers? Neem contact met ons op!